FANDOM

W Magic: the Gathering występują karty różnego typu. Istnieją dwa zbiory typów: Permanenty i Spelle. Permanenty to: Land, Artifact, Creature, Planeswalker, Enchantment a Spelle to: Instant, Sorcery, Creature, Enchantment, Planeswalker, Land.

Poniżej znajdują się typy kart i ich szczegółowy opis.

LandEdytuj

Landy dzielą się na dwa "podtypy" basic i non-basic. Basic landy śą podstawowymi kartami które dają punkty mana. w starszych edycjach zamiast znaczka koloru w "Card Text" znajdowało się T: Add G to your mana pool. Z kolei non-basic landy zawierały dodatkową umiejętność. Często za niektóre umiejętności trzeba zapłacić punktami życia np. Pay 2 life: Add mana of any color to your mana pool. Takie landy wchodzą do gry najczęściej zatapowane.

ArtifactEdytuj

Zaletą tych kart jest brak przyporządkowania do konkretnego koloru many (tzw. colorless). Cały koszt możemy zapłacić tapując dowolne z posiadanych przez nas kart LAND. Są to tak zwane karty "bezbarwne" lub "niekolorowe". Ich wadą jest niestety dość często wysoki koszt wystawienia, często trafiają na stół zatapowane (nie można ich więc użyć odrazu w turze ich wystawienia lecz dopiero w następnej) lub aby aktywować ich właściwości, trzeba dopłacić dodatkowe punkty man. Istnieją też podtypy artefaktów, takie jak:

  • Equipment - Możemy wyposażyć nim dowolnego stwora płacąc koszt Attach'u. Gdy kreatura zginie, artefakt powraca do pola.
  • Artifact Creature - Identycznie jak zwykłe stwory tylko bezkolorowe.
  • Artifact Land - Identycznie jak lądy tylko nie są spellami.

EnchantmentEdytuj

Karty tego rodzaju mają stałe działanie. Po ich wyłożeniu w każdej turze oddziałowują na wszystkie karty znajdujące się na stole (bądz na konkretny ich typ) i efekt taki utrzymuje się aż do momentu kiedy nie zostaną one odrzucone do grobu lub usunięte z gry.Mają za zadanie wspomagać Ciebie oraz Twe wojska lub też przeszkadzać w grze Twemu przeciwnikowi.Można podkładać je pod praktycznie wszystkie permanenty (o ile są wypisane po umiejętności "enchant"

CreatureEdytuj

Najpopularniejszy typ karty w MTG. Ma mnóstwo podtypów i oznacza wystepujace w grze kreaturki oraz mnogość ich ras. Posiada atak i wytrzymałość. Karty te używane są do ataku i obrony. Stwory posiadają też umiejętności które najczęściej działają przy w chodzeniu do pola lub gdy się na nie płaci. Kiedyś były znane jako Summon.

SorceryEdytuj

Najzwyklejsze na świecie czary. Można je zagrać tylko w swojej turze. Jego działanie jest natychmiastowe i od razu idzie na cmentarz.

InstantEdytuj

Czary takie jak sorcery tylko można je zagrywać w turze przeciwnika. Jego działanie jest natychmiastowe i odrazu idzie na cmentarz. Kiedyś były znane jako Interrupt.

PlaneswalkerEdytuj

Specjalny typ karty. Planeswalker jest czymś w rodzaju bohatera, który posiada różne umiejętności. Więcej: Planeswalker